Yleisimmät vammat parkourissa

Parkourissa, kuten kaikissa muissakin urheilulajeissa, on tietty mahdollisuus vammautumiselle ja onnettomuuksille. Suurin syy onnettomuuksien tapahtumiselle on huono valmistautuminen, olosuhteiden aliarvioiminen ja omien kykyjen yliarvioiminen.

==Mustelmat käsissä ja jaloissa

Nämä vammat tulevat iskuista ja niitä ilmaantuu kun otetaan liian iso isku vastaan, käyttäen väärää taktiikkaa, tai kehoa ei ole asetettu oikein ottamaan iskua vastaan. Esimerkiksi isoissa laskeutumisissa, jotka tehdään hyvin pitkiltä tai korkeilta välimatkoilta, telineiden välistä sukellettaessa, pyöriessä tai muissa, suurien iskujen liikkeissä. Mustelmat voivat olla hyvin ärsyttäviä, koska käsiä ja jalkoja tarvitaan harrastuksessa jatkuvasti, eivätkä ne parane ihan hetkessä. Hyvä puoli on se, että ne ovat usein pieniä vammoja, eivätkä edes kovin kivuliaita. Jos mustelma alkaa kuitenkin turpoamaan, tai ei lähde paranemaan muutamassa päivässä, voi kyseessä olla jotain vakavampaa, kuten hiusmurtuma. Tässä vaiheessa tarvitaan käyntiä lääkärille, lisälevon tarpeen selvittämiseen.

Kuinka välttyä ongelmalta:
*1. Opettele oikea tekniikka laskeutumiseen ja vaultteihin.
*2. Varmista että iskun voima jakautuu tasaisesti kaikkialle kehoon. Esimerkiksi *peruslaskeutumisessa jalat tulee olla olkapäiden mitan erillään, päkiät ensimmäisenä *laskeutumassa ja nivelet oikeassa kulmassa.
*3. Aloita pienestä ja kasvata kriteeriä, jotta jaloilla ja käsillä on aikaa kehittyä tarpeeksi.
*4. Harkitse harjoittelua ilman kenkiä.

==Leukavammat
Leukavammat ovat erittäin ikäviä, sillä leukaluu on erittäin terävä ja arka alue, jolla ei ole paljon suojaa, minkä johdosta se saa helposti syviä haavoja, jotka ovat kivuliaita. Useimmiten vammat johtuvat huonosta valmistautumisesta tai liukastumisesta kaiteita työstettäessä, esimerkiksi toisen jalan ollessa hiukan toista edempänä, mikä aiheuttaa tasapainon menetyksen ja leuan iskeytymisen kaiteeseen täydellä voimalla.

==Kuinka välttyä ongelmalta:
1. Varmista että jalat ovat lähellä toisiaan ja tasaisesti kun liike suoritetaan.
2. Siirry vähitellen suurempiin hyppyihin ja pienempiin laskeutumisalueisiin. Näin kehon tasapaino ja hallinta kehittyy tarpeeksi.

==Polvien nyrjähdykset
Polvien nyrjähdykset ja polvivammat ovat usein kaikista vaikeimpia vammoja ja vievät eniten aikaa parantua, varsinkin jos kärsitään vakavammasta onnettomuudesta. Nämä johtuvat usein vääränlaisesta laskeutumisesta, liian paljosta harjoittelusta, huonosta sijoittelusta tai epätasapainoisuuksista vartalossa. Riski näitä vammoja kohtaan nousee kymmenkertaiseksi kun mukaan liitetään kieppejä ja voltteja esteiden välille.

==Kuinka välttyä ongelmalta:
*1. Opettele oikea laskeutuminen. Varmista että keho imee iskun mahdollisimman tasaisesti ja pidä nivelet linjassa.
*2. Anna keholle aikaa levätä rankkojen harjoitteluiden jälkeen, jotta se palautuu.
*3. Muista kunnon lämmittely ennen treeniä.
*4. Treenaa kehoa niin, että vahvistetaan lihaksia ja niveliä, mutta ei luoda epätasapainoisuutta.
*5. Varmista että hyppyjen, ja sellaisten liikkeiden kuten seinä juoksu, aikana harjoitellaan molempia jalkoja. Treenaa erityisesti etu- ja takareisiä. Paljain jaloin harjoitteleminen auttaa kehoa saamaan oikean asennon ja ryhdin. Jos jalkojen suuntaamisessa on ongelmaa, voi se aiheuttaa kipua polviin.
*6. Lisää harjoitteluun myös venyttely. Mitä joustavampi keho on, sitä enemmän voimaa se voi vastaanottaa turvallisesti.
*7. Aloita tasapainon parantaminen, sillä se lisää myös kehonhallintaa ja nivelten vahvuutta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *