Parkourin tärkeimpiä liikkeitä ja ominaisuuksia

Tämä harrastus voi tuntua hyvin kiehtovalta, sillä videoita sekä live-esityksiä katsellessa tekijöiden meno näyttää sekä sulavalta että helpolta. Vasta kun päästään itse kokeilemaan, kuinka äärimmäisille rajoille harrastus voi kehon laittaa, ymmärretään että näyttävyys ja sulavuus saadaan vain kovan harjoittelun tuloksena. Tiettyjä ominaisuuksia ja taitoja voi heti alkaa harjoittelemaan, sillä ne ovat pohjana kaikille muille liikkeille.

==Tasapaino=
Tasapainottelu on erittäin tärkeä taito parkourissa, koska usein käveleminen ja hyppiminen tapahtuu pienillä alueilla, kuten seinien reunoilla ja tangoilla. Jotta tasapaino saadaan haltuun, on harjoiteltava sekä lihasvoimaa että koordinaatiota, joiden avulla vältytään kaatumasta maahan. Tasapainoa voi harjoitella kävelemällä ja seisomalla erilaisten tankojen päällä.

==Hyppiminen ja tipahtaminen==
Hyppimisellä on suuri rooli parkourissa ja hyppyjen avulla suoriudutaan suurista korkeuseroista, sekä päästään esteiden ja aukkojen ylitse.

==Tarkkuushypyt
Tarkkuushypyt mahdollistavat laskeutumisen pienille alueille, kuten esimerkiksi katon reunalle, tai veden keskellä olevalle pienelle kivelle. Tämä vaatii paljon keskittymistä, tasapainoa ja omien rajojen tuntemista.

==Tic – Tac
Tic–Tacit ovat yhdistelmä seinäkiipeilyä ja hyppimistä. Tämä tekniikka mahdollistaa pääsyn paikkoihin, jotka ovat liian korkealla hyppäämisen kannalta. Tätä liikettä nähdään usein esimerkiksi elokuvissa; henkilö juoksee seinää kohti tietystä kulmasta, asettaa jalan seinää vasten ja potkaisee poispäin seinästä päästäkseen korkeammalle vastakkaisessa suunnassa. Yleensä tätä käytetään muiden liikkeiden lisäksi tai niiden jatkona.

==Pudotukset
Pudotus on aktiivinen hyppy korkeammalta tasolta matalammalle. Kun harrastus aloitetaan ensimmäistä kertaa, ei tulisi koskaan yrittää hyppyjä omaa pituutta korkeammalta. Ensin on opittava laskeutuminen ja asetettava keho niin, että se pystyy kestämään iskun, joka seuraa korkealta putoamista.

==Laskeutuminen==
Turvallisen ja tehokkaan laskeutumisen osaaminen hyppyjen ja pudotusten jälkeen on elintärkeä taito sekä parkourissa että freerunningissa. Oikeanlainen laskeutuminen mahdollistaa nousun ja matkan jatkumisen heti pudotuksen tai hypyn jälkeen, jolloin voidaan taas tähdätä uuteen esteeseen. Vielä tärkeämpää on se, että oikeanlainen laskeutuminen välttää käynnin ensiavussa.

Kun lähdetään miettimään miten laskeutuminen tapahtuu, tulee huomioida muutama asia. Ensinnäkin se korkeus, jolta laskeutuminen suoritetaan, toiseksi hypyn etäisyys, kolmanneksi laskualusta ja viimeiseksi se liike, mikä laskeutumista ennen suoritetaan. Laskeutumisia on pääasiassa muutamia, joista kahta käytetään sellaisissa tilanteissa, jossa laskeutuminen aiheuttaa keholle suurta stressiä:

==Kahdelle jalalle laskeutuminen
Kahdelle jalalle laskeutuminen on tehokkaampaa kuin yhdelle jalalle laskeutuminen, sillä se vähentää kokonaismääräistä stressiä, jonka keho kokee laskeutumisen aikana. Aina kun mahdollista, tulee yrittää laskeutua kahdelle jalalle. Kun osutaan maahan ensimmäistä kertaa, sen tulisi tapahtua päkiöillä, olkapäät avoimina ja erillään, polvet taipuneina varpaiden yli. Tähtäimenä on laskeutua mahdollisimman pehmeästi ja jotta tämä onnistuu, polvet tulee taittaa juuri ennen laskeutumista, mutta ei kuitenkaan yli 90 asteen kulmaan. Jos laskeudutaan erittäin korkealta, tai kovin suuresta vauhdista, kehon tulee antaa vajota jalkoja kohti ja kädet voidaan asettaa maahan myös, niin että osa iskusta suunnataan niihin. Käsien asettaminen maahan asettaa laskeutujan myös suoraan sellaiseen asentoon, josta on helppo lähteä nopeasti juoksemaan kohti seuraavaa estettä. Tällainen laskeutuminen ei ole kuitenkaan helppoa ja vaatii harjoitusta, joten laskeutuminen on aloitettava hyvin matalalta korkeudelta.

==Pyöriminen
Pyöriminen on hyvin tärkeä taito vammojen minimoimisessa. Kun pyöritään laskeutumisen jälkeen, levitetään iskun voimaa ympäri kehoa, jolloin vammautuminen ei ole niin todennäköistä. Useimmiten pyörimistä käytetään laskeutumisen jälkeen jos on hypätty hyvin korkealta, tai eteenpäin erittäin kovalla vauhdilla. Kun tämä suoritetaan oikein, pyöriminen mahdollistaa laskeutumisen ja suoran nousun tämän jälkeen, ilman että tekijästä löytyy naarmuakaan.
Pyöriminen tulee tehdä olkapäälle, vinottain selän poikki, jolloin yhdeltä olkapäältä pyöritään vastakkaiselle lantiolle. Pää tulee laittaa kainaloon, sillä hetkellä kun pyöriminen alkaa. Keskittymisen tulee pysyä kehon pyöristyksessä, siitä tulee tehdä mahdollisimman pallomainen. Asento tulee säilyttää sen aikaa kun oma paino kantaa pyörinnän yli ja polvet tulee olla taitettuina, pitäen painon mahdollisimman matalana kun noustaan takaisin jaloille.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *