Parkour perusliikkeet

Parkourissa nähdään lukuisia erilaisia liikkeitä, jotka vaikuttavat hyvin helpolta, mutta ovat itse asiassa äärettömän vaikeita. Kaikki liikkeet perustuvat kuitenkin tiettyihin pohjaliikkeisiin, joista muutama on esitelty tässä.

==Vaulting==
Juostessa tullaan välttämättä kohtaamaan sellaisia esteitä, jotka ovat liian korkeita hypättäviksi ja tässä vaiheessa otetaan vaulting käyttöön. Vaulting tarkoittaa sitä, kun laitetaan kädet esteelle, jotta sen ylittäminen on helpompaa. Tätä voi tehdä monella eri tavalla, riippuen siitä minkälainen este halutaan ylittää ja mikä sopii omalle keholle parhaiten. Alla on viisi esimerkkiä erilaisista vaultingin tekniikoista:

==Askel vault:
Askel vault on helpoin näistä liikkeistä ja antaa pohjan kaikille muille. Se tehdään usein, kun lähestytään kohdetta hitaasti.
==Nopea vault:
Kuten nimikin jo sanoo, nopea vault suoritetaan kun juostaan täydellä voimalla.
==Laiska vault:
Tämä on hyvä vault, kun lähestytään kohdetta tietystä kulmasta. Näitä nähdään usein lasten suorittamana ihan huomaamattakin, kun leikitään pihalla. Aina kun oma keho menee sivuttain esteen yli ilman että jalat koskettavat estettä, niin että yksi käsi on esteen päällä, tehdään laiska vault.
==Kong Vault
Tämä vaultti saa näyttämään siltä, kuin hypittäisiin poliisiautojen yli gorillan lailla. Se on jo hiukan kehittyneempi tekniikka eikä sitä tule yrittää ennen kun parkourista on jo hiukan kokemusta.
==Dash Vault
Tämä on hyvin Kongin tapainen vaultti, mutta siinä hypätään pään sijasta jalat edellä.

==Kiipeäminen==
Portaiden käyttäminen ei ole kovin suosittua tässä harrastuksessa ja joskus onkin paljon tehokkaampaa käyttää suoraa reittiä päästäkseen korkeammalle tasolle. Siinä vaiheessa otetaan kiipeäminen käyttöön. Kun parkour aloitetaan, tulee kiipeäminen suorittaa rauhassa, koska erillisiä turvavaljaita ei käytetä, voi pudotus erittäin korkealta saada aikaan vakavan vamman, tai johtaa jopa kuolemaan. Perusperiaatteena voidaan pitää yksinkertaista sääntöä ” älä kiipeä korkeammalle, kuin mistä voit hypätä alas”. Perinteisen tikapuu tyylisen kiipeämisen lisäksi on myös muitakin tekniikoita, joista kannattaa olla tietoinen:

==Seinäjuoksu
Seinäjuoksu mahdollistaa erittäin korkean seinän kiipeämisen erittäin nopeasti, mutta se on petollisen monimutkainen liike. Tämä on tuttu näky myös erilaisista televisiosarjoista, sillä se on suhteellisen näyttävä. Jotta se voidaan suorittaa onnistuneesti, täytyy osata juosta, hypätä, kiivetä ja roikkua yhdessä sulavassa liikkeessä, joka ei ole läheskään niin helppoa, kun miltä se näyttää.

==Kissaloikka
Kissaloikka on yhdistelmä hyppimistä ja kiipeämistä. Tätä käytetään, kun täytyy ylittää aukko, mutta laskeutumisen piste on liian korkealla, jotta siihen voitaisiin laskeutua jaloilla. Tämän takia pyritään saamaan kädet tälle pinnalle, kun ollaan ylitetty aukko. Kun roikutaan rakennuksen tai seinän reunalla, vedetään itsensä suojaan asettamalla polvet rintaa vasten ja painamalla varpaat rakennuksen sivua vasten. Jalat työnnetään ylös varpailla ja samaa aikaa kädet vetävät kehoa kohti turvaa. Tämä vaatii hyvin paljon jalkavoimaa ja jalkoja tuleekin käyttää käsiä enemmän, sillä niillä on paljon suurempi voima. Kun olkapäät ovat reunan ylitse, siirretään kämmenet niin että ne ovat
kielekettä vasten tasaisina, kädet suoristetaan ja keho työnnetään ylös. Nojaamalla eteenpäin, niin että tasapaino on turvallisella puolella, ei tipahdeta takaisin väärään suuntaan, jos liukastutaan.

==Keinuminen==
Keinuminen pylväästä, kiskosta tai puusta on hyvin yleinen liike parkourissa. Tämä liike on yleinen esimerkiksi silloin, kun kiskon ja maan välillä on tilaa, jolloin siitä voidaan keinua läpi. Perinteisen kiskon alittamisen lisäksi voidaan tehdä hiukan hienompi keinuminen spiraalilla. Yksinkertaisesti kiskosta tai kaiteesta otetaan sellainen ote, joka saa kehon pyörimään, kun se alitetaan.

==Juokseminen==
Jotta parkourin harrastaminen onnistuu missä tahansa ympäristössä, täytyy osata juosta. Juoksemisessa tarvitaan sekä räjähtävää voimaa lyhyille etäisyyksille, sekä kestävyyttä, kun harrastuksessa on jo edetty pidemmälle. Päivittäiset parkourharjoitukset auttavat muuttamaan kehon tarvittavaan fyysiseen kuntoon, mutta jos tätä muutosta halutaan vauhdittaa, kannattaa lisätä 5 kilometrin lenkkejä aina kun mahdollista.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *